SEO en de kracht van de title-tag

SEO en de kracht van de title-tag

Een van de belangrijkste factoren voor zoekmachine optimalisatie is het gebruik van de title tag. De title tag ( <title> ) staat in de header van een html site, dus dat deel tussen <head> en </head>. Met deze tag kun je een zoekmachine essentiele informatie geven over de inhoud van je pagina.

Deze informatie verschijnt tevens in de blauwe balk (internet explorer) bovenaan in je scherm. Hiermee zoekmachines misleiden is dus niet handig en zal niet werken. Maar waar moet je dan wel op letten?

De kracht van de title tag

Eigenlijk is de title (de vertaling gebruik ik bewust niet, het gaat hier om de tag <title>) een onderdeel van de grote drie, als het gaat om SEO. Ten eerste gaat het dan om de inhoud, de tekst. Ten tweede om inkomende links, en ten derde, misschien wel als belangrijkste, de title. Wanneer je goed gebruik maakt van deze tag dan heb je een grote stap gemaakt op het gebied van SEO.

De title is de link in een zoekmachine

Wanneer je ergens naar gaat zoeken dan zal de title van een artikel worden gebruikt als aanklikbare link. Wanneer je hier dus goed over hebt nagedacht, zal de gebruiker eerder geneigd zijn op de link te klikken. Dat is al een groot voordeel.

Maar daarnaast is het van groot belang om een duidelijke relatie te laten bestaan tussen de inhoud en de title. Eigenlijk moet elk woord van de title terugkomen in het artikel zelf.

Keywoorden gebruiken in de title tag

Maar dat niet alleen, een title moet ook keywoorden (belangrijke sleutelwoorden) bevatten.

Stel dat je bedrijf J.Jansen B.V. heet en het is een producent van gymartikelen. Dan is de title in eerste instantie voor de hand liggend:
<title>J. Jansen B.V</title>.

Niet dus, hier komen geen belangrijke keywoorden in voor. Belangrijke woorden zijn Gymspullen en Rotterdam (vestigingsplaats).
De title zou er dan als volgt uit kunnen zien:
<title>J. Jansen B.V, Gymspullen in Rotterdam</title>
Nog mooier, maar dat is persoonlijk,
<title>J. Jansen B.V - Gymspullen en sportartikelen - Rotterdam NL</title>
De tussenstreepjes splitsen de drie belangrijke onderdelen op.

WordPress en de title tag

Eigenlijk is het niet handig om een title dezelfde inhoud te laten hebben als andere tekst op de pagina. WordPress bijvoorbeeld gebruikt de titel van een bericht (de kop), als title. Eigenlijk zou je ervoor moeten kiezen om deze nog anders te laten zijn.

Daarmee heb ik al verraden dat het essentieel is om ervoor te zorgen dat iedere pagina een eigen title heeft. Gebruik nooit een title tag voor je hele website. Iets wat je maar wat vaak tegenkomt.

WordPress heeft trouwens een goede plugin om ervoor te zorgen dat je dit goed kunt beheersen, All in one SEO. Eigenlijk een must voor iedere gebruiker van WordPress om deze plugin te gebruiken. Het is niet voor niets een van de meest gedownloade plugins.

Maar ook voor handmatig gemaakte websites. Zorg dat je title tag up to date is, inhoud geeft aan de webpagina en origineel is. Daarmee maak je een grote stap voorwaarts in zoekmachines.

Bjorn

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

3 gedachten over “SEO en de kracht van de title-tag

  1. Goed om op dit belangrijk aspect in te gaan! Maar het lijkt mij nog beter om je zoekwoord vooraan in je title tag te paatsen. Dus: Gymspullen en sportartikelen – J. Jansen B.V – Rotterdam NL. Nog beter, denk ik, is om Rotterdam voor de bedrijfsnaam te zetten, want de zoeker zal een bedrijf in de buurt willen hebben en dan sneller ‘Rotterdam’ zien staan.
    NL kan zelfs weggelaten worden, wat mischien zelfs nog wel de andere woorden versterkt.
    Overigens zou ik voor de grote 3 voorstellen: inhoud, inkomende links en…techniek (ipv tags). Onder techniek valt dan alles wat gedaan moet worden om Google je site te laten lezen. Daaronder valt een (goed) ingevulde title tag, maar ook h1 tags, geen frames, geen (of alleen goed toegepaste) flash etc.
    Frank

  2. Alle tips zijn echt geweldig. Een echt helpt mij te verbeteren mijn loopbaan in seo. Ik ben nieuw in seo. Dat is dus heel belangrijk voor mij. Dank voor het delen die een waardevolle informatie met ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *