Hoe schrijf ik voor het web

Hoe schrijf ik voor het web

Bron: Webwijzer. Eric Tiggeler en Rob Doeve, www.taalcentrum.vu.nl/webwijzer

Dat het lastig kan zijn om voor een website een goede tekst te schrijven bewijzen veel websites keer op keer.
Afgezien van grote taalfouten houden veel webdesigners geen rekening met de specifieke kanten van
het schrijven voor het web. Daarom dit artikel, waarbij we gebruik maken van het boek “Webwijzer”,
geschreven door Eric Tiggeler en Rob Doeve, uitgegeven door “Taalcentrum”

Inleiding

Het boekje 'webwijzer'
Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen voordat je kunt gaan schrijven op een website.
Zo zul je allereerst moeten bepalen wat het doel van je site is.
Het is van belang dat je je doelgroep bepaald. Wat wil je nu eigenlijk met je tekst bereiken. Je wilt
de bezoeker voorlichten, klanten winnen, een service aanbieden of mensen aanzetten tot een bepaalde aankoop.
Of je nu schrijft op een traditionele manier of voor een website, dit is hetezelfde, maar er zijn ook grote verschillen.
Op een website kan de bezoeker, als het goed is, direct reageren. Een tekst op het web is interactief.
Zo kan een papieren folder van een bedrijf je kennis laten maken met dat bedrijf. Met een website kun je veel
verder gaan. Je kunt niet alleen kennis maken met het bedrijf, maar je kunt ook direct lid worden, of iets bestellen.
Een vraag stellen of een kennisquizje spelen.

Informeren

De meeste zakelijke sites hebben als voornaamste doel informatieoverdracht.

De website van postbus 51

Ze willen bezoekers
alle informatie bieden die er te verschaffen is over hun organisatie. Het voordeel van het web is dat de bezoeker
op zoek is naar u en u niet naar de bezoeker. Daarom kunt u voor een deel al de juiste doelgroep bereiken.
Kijk maar eens naar de website van postbus 51.
Voor hen is het dus handig dat relevante informatie snel te vinden is en eenvoudig te bereiken. Of de bezoeker nu
uit Japan komt of uit Amerika, grenzen zijn er vrijwel niet. Maar hou er rekening mee dat internet de traditionele
media niet vervangt, maar er juist een aanvulling op is.

Communiceren


De website van Ouders online

Een website kan ook een communicatief doel hebben. De site is er dan op gericht om ideeën en meningen uit te
wisselen, bij elkaar te brengen en te verspreiden. De snelheid van email en de toegankelijkheid van internet
maken websites uitermate geschikt voor dit doel. Zo is de website van

ouders online
een goed voorbeeld. Ouders kunnen
ideeën en ervaringen uitwisselen en kunnen op zoek naar informatie. Daarnaast kun je je abonneren op een nieuwsbrief.
Zo zal het ene bedrijf alleen de mogelijkheid hebben om een email te sturen en zal het andere bedrijf alles in
het werk stellen om klanten met elkaar te laten communiceren over de voor- en nadelen van een product.

pr en transactie
Bestellingen, orderafhandelingen, klantenservice en andere contactne lopen meer en meer via het internet.
Kortom het net begint dé plaats te worden voor transacties.
Internet wordt een grote marktplaats waar je als consument alles van je gading kunt vinden en direct kunt
kopen. Daarnaast kost het een bedrijf veel minder papierwerk en menskracht. De computer neemt een bulk werk over.
Zelfs de overheid gaat gerbuik maken van het ‘digitale loket’. Vooralsnog voor informatie, maar de ontwikkelingen’
gaan razendsnel.

De volgende keer gaan we wat dieper in op de vraag wat deze doelstellingen nu betekenen voor de webschrijver.

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *