PageRank voor beginners 2

PageRank voor beginners 2

Dit is het vervolg op het eerste deel ‘PageRank voor beginners’. Als je eens kijkt bij de PageRank checker, dan kun je daar vinden welke PageRank jouw website op dit moment heeft.

De ranking begint bij 0 en loopt op tot 10, waarbij 0 geen ranking betekent en 10 de hoogst mogelijke waarde heeft. Wanneer je geen ranking krijgt dan kan het zijn dat Google je gebanned heeft en je dus niet laat zien in de zoekresultaten.

Er zijn webmasters die geobsedeerd zijn door de PageRank die hun pagina heeft. De obsessie gaat dan vooral over het verhogen van de PageRank. Er kwamen hoog genoteerde sites die links gingen verkopen voor honderden euro’s. Een link vanaf een site met een PageRank van 7, 8 of 9 kon een website met een lagere PageRank wel met een vol punt verhogen. Dat heeft natuurlijk een positief effect op de vindbaarheid.

Het probleem met PageRank is echter dat het heel ingewikkeld is om precies te bepalen hoe waardevol deze is. Er zijn zo veel variabelen die meetellen in de waardering, waarvan Google zelf alleen weet hoe het echt werkt, dat het bijna onmogelijk is om op de getallen 1-10 een zoekresultaat te baseren.

Het getal wat je als bezoeker ziet is ook een 3 maandelijks bijgesteld getal, terwijl de echte PageRank dagelijks wijzigt. Meestal zie je een PageRank die alweer achterhaald is.

Je moet als webmaster dus oppassen dat je niet in een soort paranoia beland als je je bezig houdt met PageRank. Belangrijkste regel is dat je je PageRank in de gaten houdt, maar er niet TE veel waarde aan hecht.

Een paar adviezen op een rij:

  • Een link naar je site blijft belangrijk
  • Voorzie je site van goede inhoud
  • De belangrijkste woorden plaats je in de titel
  • Bedenk wat je bezoekers gaan zoeken
  • De beste sites met de hoogste PageRank maken zich nooit druk om hun PageRank

Bjorn Simmering

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *