Mtrack, meer dan bezoekers tellen

Mtrack, meer dan bezoekers tellen

Mtrack voor professionele statistieken
Mtrack is een professioneel statistiekenprogramma, waarmee het bezoek
aan websites nauwkeurig kan worden geregistreerd. Beheerders van
websites kunnen op het statistiekenprogramma een jaarabonnement afsluiten.

Met het statistiekenprogramma Mtrack worden tal van gegevens gemeten:
aantal bezoekers, aantal bezoeken, aantal pageviews, duur van de
bezoeken, gebruikte klikpaden, geraadpleegde zoekmachines, gebruikte
zoektermen, voorgaande en navolgende website die de bezoeker heeft
bezocht, etc. Alle gegevens zijn in elk denkbare periode op te
vragen. De rapporten zijn, al zeggen ze zelf, prachtig geïllustreerd
met grafieken en tabellen; en kunnen geprint en geëxporteerd worden naar
Excel.
Genoeg redenen voor HTML-site om de mensen erachter eens aan de
tand te voelen.

Mtrack is in 2003 door Stijn Steutel en Rob Rodewijk opgericht. Vanaf de
allereerste dag hebben ze zich uitsluitend gericht op de ontwikkeling en
het beheer van hun statistiekenprogramma.
“Wij willen een statistiekenprogramma aanbieden dat uitgebreid, uiterst nauwkeurig en
zeer overzichtelijk is.
“Mtrack is
betrouwbaarder, onder meer omdat het meet met cookies in plaats van
IP-adressen”

Daarbij streven we naar een groot gebruiksgemak,
en een goede persoonlijke service. Natuurlijk willen we ook dat onze
prijs zeer scherp is. Het basistarief voor een jaarabonnement op Mtrack
is verhoudingsgewijs laag. Voor 140 euro mag je een onbeperkt aantal
tellers plaatsen; dit bedrag geldt tot maximaal 150 duizend pageviews
per maand.”; aldus Stijn Steutel.

Tegenwoordig zijn er veel gratis aanbieders van statistieken. Het zal de meeste
mensen onzinnig overkomen om te betalen voor iets wat gratis is. Toch biedt Mtrack wel
degelijk waar voor zijn geld aldus Stijn Steutel:”Mtrack is
betrouwbaarder, onder meer omdat het meet met cookies in plaats van
IP-adressen, en we een flink deel van de inkomsten besteden aan onze
infrastructuur. We zijn ook veel completer.
“Eigenlijk kan geen enkele website meer zonder goede
statistieken.”

Mtrack kent tal van extra
rapporten, onder meer over bezoekerstrouw en trendanalyses. Verder zijn
alle rapporten in real-time (dus tot op de laatste seconde nauwkeurig).
En is er een zeer heldere navigatiestructuur; is er geen belasting van
de eigen server (alles draait op Mtrack-servers) en zijn er tal van
extra’s, zoals een exportfunctie naar Excel.”

Toch is er sprake van een partij die wel eens een aardige conucurrent zou kunnen
worden, al moet er dan nog wel het een en ander verbeteren vindt Stijn Steutel;
“Zoals je weet, heeft Google sinds kort ook een gratis
statistiekenprogramma. Dit programma biedt veel meer mogelijkheden dan
alle voorgaande gratis statistiekenprogramma’s. Toch kleven er aan
Google Analytics ook nog de nodige nadelen. Het belangrijkste bezwaar is
misschien wel dat Google Analytics niet in real-time is. Dit heeft tot
gevolg dat je de bezoekersaantallen van de dag zelf vaak niet kunt
bekijken.”

Maar wat zijn nu de mogelijkheden van een webmaster, met al deze statistische
gegevens? “Eigenlijk kan geen enkele website meer zonder goede
statistieken.
“Het optimaliseren van een website is alleen mogelijk als je goed weet
wat er gebeurt op je website.”

De tijd is voorbij dat je kon volstaan met het hebben van
een website. Al is een website nog zo mooi en drukbezocht, altijd moet
de vraag zijn: hoe kan mijn website (nog) meer bezoekers trekken? Hoe
kan ik bezoekers van mijn website het beste aan me binden? Hoe kan ik
mijn website nog beter benutten en laten renderen?

Het optimaliseren van een website is alleen mogelijk als je goed weet
wat er gebeurt op je website. Goede statistieken zijn hierbij
onontbeerlijk. Als er geen goed inzicht is in het bezoek aan de website,
weet je ook niet of aanpassingen zoden aan de dijk zetten.”

Tenslotte heeft de toekomst voor Stijn nog van alles in petto. Hij is
niet bang voor wat er komen gaat:
“Voor onszelf zie ik nog voldoende mogelijkheden om verder te groeien. We
zullen ons bedrijf hiervoor echter nog duidelijker moeten profileren.

De statistieken kun je uitproberen en natuurlijk bestellen bij
Mtrack.

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *