Hosting, wat vind jij?

Hosting, wat vind jij?

hostingAanbieders van hosting zijn er in overvloed. Elke webhost heeft ongeveer hetzelfde aanbod, dezelfde opzet en dezelfde manier van aanbieden, maar wat willen klanten nu eigenlijk? Interesseert het ze wel of er 100% uptime is, maakt het ze uit hoe de server draait en welke capaciteiten deze heeft. Gaat het om kwaliteit of om kwantiteit, is kiezen niet veel te omslachtig?

Allemaal vragen die van belang zijn in een klein onderzoekje. Onlangs deed ik al een oproepje op twitter, maar het lijkt me interessant om wat meer informatie te verzamelen, vandaar dat ik je wil vragen wat jij belangrijk vindt bij een webhost.

Geef het in een reactie aan. Onder de reacties verloot ik een boek, Online Marketing van Jeroen Bertrams.

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

14 gedachten over “Hosting, wat vind jij?

  1. Ik vind de snelheid het belangrijkste. Je kunt nog zoveel snelheidsoptimalisaties doen (afbeeldingen verkleinen, css comprimeren), maar als de server van je host sloom is heb je er bijna niks aan.

    Ook vind ik het belangrijk dat je support hebt, en dan het liefst ook via een forum. Via een forum kun je namelijk ook vragen stellen die niet alleen met de hoster te maken hebben.

    Onlangs heb ik nog een WordPress website – die het op mijn server uitstekend deed, overgezet naar een server van xs4all. Hier deed de website meer dan 10 seconden over het laden, ondanks dat er maar 1 afbeelding werd gebruikt, gecomprimeerde CSS & HTML en een simpel WordPress thema. Zoiets is erg belangrijk, want dit schrikt de bezoeker af en hoogstwaarschijnlijk zal deze de website weg klikken voordat 'ie geladen is.

  2. Ik vind het vooral belangrijk dat je er zeker van bent dat mensen geen eeuwen op je site hoeven te wachten, en dat het niet te duur is

    extra opties zoals andere talen en misschien verschillende soorten databases zijn wel leuk zodat je kunt experimenteren, maar voor mij is dat niet echt een must (nog niet)

  3. Krijgen we volgende week html-site-hosting.nl ?

    😀

    @Kees,
    Als je een beetje huiswerk had gedaan dan zou je zien dat er al genoeg geschreven is op het Nederlandse WordPress forum omtrent WP icm xs4all -> KPN en de rest van die gang!

    Ik denk dat je rustig naar de prijs van hostings mag kijken maar je moet wel realist blijven. Als je een goed lopende webshop hebt of een goed lopend bedrijf die geld verliest als de site een uur offline zou zijn dan moet je natuurlijk niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
    Elke andere site zou denk ik voor 10,- tot max. 40,- p/jaar heel goed en stabiel online moeten kunnen staan.

    Hoe vaak zie je het niet dat er ergens een site uit 1995 online ziet staan van een plaatselijke voetbalvereniging en als je dan op de reclame onder in de footer klikt zie je gewoon dat ze 15,- p/maand aan hosting betalen of een pakketje hier en een pakketje daar, template-tje hier template-tje daar mentaliteit, wat kleurtjes aanpassen logo erin en dan heb je al een site voor 79,- p/maand.
    Gewoon pure oplichting en misbruik maken van mensen die zich er minder in 'kunnen' verdiepen.

    Ik zit eigenlijk al sinds ik websites maak bij dat Reus bedrijf uit Eindhoven en ik mag niet klagen en heb daar eigenlijk ook geen reden toe. Ik denk dat ze een perfecte prijs-/kwaliteit combinatie in huis hebben.
    Dus het zal al heel gek moeten lopen zou ik daar weg gaan naar een andere hosting-boer voor sites die ik maak waar miss. 1000 bezoekers p/maand op komen.

    Mijn specs waar ik eigenlijk altijd op let:
    – Onbeperkt Databases en Mail accounts toevoegen (al heb ik er nooit meer nodig dan 5)
    – Geheugen min. 500 of 700MB
    – Dataverbruik -/bandbreedte min. 3 of 5GB p/maand.

    – Plus kijk ik naar de geschiedenis van het bedrijf, zodat je niet met het bekende zolderkamer project te maken hebt.

    Als ik dat heb ben ik een happy-camper!

    Wat qua snelheid betreft ben ik vrij soepel, want ik geloof totaal niet in dat verkoop praatje van 3 sec. laden en dan moet een bezoeker weten waar een site over gaat anders is hij weg verhaaltje.
    Zo hebt ik ook nog nooit gezocht naar een auto van een oud oma-tje en volgens mij is dat ook nergens een zoekterm binnen de Auto-trader sites dus zal ook dat wel meevallen!

  4. Het belangrijkste vind ik zelf de laadtijden van de server. Als een bezoeker te lang moet wachten tot dat een pagina geladen is, haakt hij/zij vanzelf sprekend af. Hierdoor kun je natuurlijk erg veel omzet/bezoekers mislopen.

    Een goede supportafdeling is voor mij ook essentieel. Mocht ik iets willen weten of een probleem tegenkomen, wil ik niet een mail hoeven sturen, waar ik pas een dag later een antwoord op krijg. Een chatroom o.i.d. is dan het snelste.

  5. Een aantal dingen die ik belangrijk zijn aan de Hosting is onder andere hetgene wat ze aanbieden en of dit actueel is. Je moet uiteraard actueel blijven in bijvoorbeeld de php versie die je ondersteunt.

    Verder is de support ook erg belangrijk. Zelf zit ik bij Mijnhostingpartner.nl en wat ik daar erg goed aan vindt is dat ze een Live Chat hebben waardoor je ze vaak kan bereiken. Support tickets worden ook redelijk snel beantwoord en dat is erg belangrijk. Stel dat je website offline is, dan wil je dat graag zo snel mogelijk weten. De snelheid/reactietijd van de server is ook belangrijk, en de mogelijkheid om deze uit te breiden. Zelf zou ik niet graag naar een Hostbedrijf gaan die geen VPS of Dedicated Servers biedt. Mocht je website namelijk erg uitgebreid worden dan heb je in de meeste gevallen niet veel mogelijkheden om over te stappen, oftewel je moet verhuizen en dat brengt allemaal problemen met zich mee.

    Waar ik verder veel naar kijk is http://www.webhosters.nl. Hier zijn enorm veel recensies te zien van verschillende hostingbedrijven. Mochten de recensies slecht zijn, dan ga ik daar ook geen website onderbrengen. Zo zijn de recensies bij Strato slecht, en ook al mocht dit één van de grootste van de EU zijn, ik ga daar dus niet heen.

    Waar ik zelf veel naar kijk is naar het dataverkeer wat gebruikt kan worden. Een aantal hostings hebben fair-use, en zolang ze niks in hun Algemene Voorwaarden hebben staan over een maximaal gebruik kan dit dus handig zijn. Indien een host 2 GB dataverkeer per maand bij een pakket van 5 euro levert dan zeg ik Tot Ziens. Voor de rest is de opslagcapaciteit bij mij niet van heel groot belang. Veel hosts bieden grote capaciteit aan, maar in principe is dit meestal gewoon goed. Wat ik wel erg belangrijk vind zijn de aantal MySQL databases die ze aanbieden. 1 database vind ik simpelweg te weinig.

  6. Wat ik belangrijk vind is een eerlijke host, waar je meer bent dan een nummertje.

    Mijn huidige host heeft ook duidelijk op zijn website staan dat 'unlimited' plans bijvoorbeeld niet bestaan, en dat ze deze dus ook niet gaan aanbieden. 100% uptime bestaat ook (bijna) niet, je kunt nooit voorzien wat er gaat gebeuren met je serverpark, en ooit zullen je servers ook ge-update moeten worden.

    Daarnaast vind ik het fijn dat als ik ze om hulp vraag, ze echt hun best doen om het te veranderen, zo snel mogelijk.

  7. Ik ben bij antagonist en tevreden. via directadmin kan ik zo wordpress en andere handige dingen installeren en meteen aan het werk gaan!

    wat je nodig hebt is een behoorlijke website kunnen plaatsen met een goede snelheid, makkelijk werken en snelle en goede service. Bereikbaarheid van mensen die je kunnen helpen als je niet zo veel kaas gegeten hebt van html en css, dàt is belangrijk.

    wat ik belangrijk vind: makkelijk, makkelijk en hulp van de juiste mensen.

  8. @ Jordy,

    Al die hostes review sites moeten ze ook gewoon verwijderen want die sites doen totaal niets anders dan advertenties plaatsen op een zo goedkoop mogelijke site, template-tje en een one-step-click CMS systeem eraan met een hoop plugin's zodat ze er niets aan hoeven te doen qua beheer.
    Denk je echt dat de makers van zo'n site het iets zal boeien wat er op hun site geschreven wordt?
    Nee als maar veel mensen op al die Google-ads en de rest van de kermis klikt zijn ze tevreden!

    Met resultaat:
    Dat bijv. Strato? een slechte naam krijgt omdat het 55 slechte van de 60 reacties heeft van mensen die gewoon maar wat roepen als; slechte service K*T bedrijf , zonder naam of link naar hun website. Das ook lekker makkelijk anoniem en dan heb je nog natuurlijk die kinderen die zelf thuis hun eigen hosting 'bedrijf' hebben en op deze manier de 'concurrentie' achter zich wilt -/denken te houden.

    @ aardmaat,
    Ja klopt het ging om WebReus.

    Klopt wel wat Daan zegt dat niemand 100% uptime kan beloven maar toch zie je het overal staat elke hosting-boer heeft het wel op de site staan.
    Volgens mij kan je veel beter reclame maken met dat je juist GEEN 100% uptime hebt dan wordt het interessant want dan willen mensen nog eens lezen wat je te zeggen hebt.

    Livechats op websites vind ik altijd een raar iets.
    Dit wekt bij mij het idee dat het bedrijf geen persoonlijk contact wilt, waar is de tijd gebleven dat je gewoon je telefoon pakt en iemand belt als je iets te vragen hebt?
    Ze moeten het niet moeilijker maken dan dat het is.

  9. Enkele punten die ik belangrijk vind:

    – Bijna 100% uptime (bijna omdat 100% niet bestaat).
    – Klantvriendelijkheid (zoals Daan ook zegt, geen nummer maar mens)
    – Mails snel beantwoorden
    – backups goed geregeld
    – Apache op linux
    – Up-to-date (qua software)
    – Geen missende maar nuttige functies/libraries (zoals mime_content_type(), gd, etc
    – Degelijke Admin panel (Direct Admin vind ik prima)
    – geen rare fratsen (zoals standaard automatisch en onaangekondigd verlengen van abbo)
    – snelle servers

    Helaas kom je achteraf vaak toch dingen tegen die tegenvallen, wat je vooraf niet voorzien had.

  10. Aangezien ik gebruik maak van ASP.NET icm met MSSQL Server heb ik wat andere punten dan hierboven, maar ook veelal dezelfde:
    – Snelle support (Binnen 24uur)
    – Uptime
    – Snelheid server
    – Gratis MSSQL databases (Geen extra licentiekosten!)
    – Laatste versie software op de server
    – Uitgebreid control panel (Plesk)
    – Lage prijs

  11. Eerst, hier Maarten van het forum (Maarten64), en dus niet degene hierboven.

    Uptime lijkt me sowieso het belangrijkste aspect van hosting, je wilt immer dat je website bezocht kan worden.

    De oorlog waarin hosters steeds meer schijfruimte aanbieden tegen 'dumpprijzen' is wat mij betreft echt gericht op beginners. Ik ken maar weinig websites die echt groter dan een honderd MB zijn, dus 10GB schijfruimte is regelrechte overkill.

    Budgethosters, die met pakketten van 1 of 2 euro per maand adverteren, is leuk voor de hobbyist, maar als je professioneel bezig bent is support en kundig personeel veel belangrijker. Zo hadden wij toevallig vorige week nog te maken met een flinke ddos aanval, en dan ben je blij dat de mensen achter je server ook weten wat ze moeten doen om de schade zo snel mogelijk te beperken.

    100% uptime is overigens prima mogelijk, mits er budget voor is. Het is maar net hoe je je systemen inricht. Zo weet ik dat wanneer mijn platform op lokatie A down gaat, het binnen enkele minuten over wordt genomen door lokatie B. Goed: Laten we het 99,9999% noemen…

    Snelle servers is ook een beetje een discutabel, want een 'simpele' dualcore is al ruim voldoende voor (tien)duizenden bezoekers per maand.

    Ten slotte:
    Als je weet wat er zich achter een degelijke host afspeelt mag er best iets meer gevraagd worden dan 1 of 2 euro per maand. Als de support goed is, zou ik een tientje per maand een mooi tarief vinden. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de support gratis moet zijn, want personeel is duur en voor een tientje per maand kun je geen goed personeel aannemen dat ook nog eens de tijd neemt voor een klant.

  12. Belangrijk vind ik dat ze klantvriendelijk zijn.
    Is er een probleem dat je ook word geholpen en dat ze weten waar ze over spreken.
    Dat ze mee gaan en uptodate zijn met de nieuwste mogelijkheden.
    Een gebruikers vriendelijk panel met de belangrijkste opties die snel en simpel zijn te vinden.
    Wat betreft de prijs, het mag gerust een beetje meer zijn als je er maar genoeg voor terug krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *