headershadow

Latest Blogposts

Hoe Werkt de AdWords Advertentieveiling?

Dit artikel is geschreven door Jasper Denkers van de Cursus Website Maken

Google Adwords Advertentie veilingGoogle AdWords is het advertentienetwerk van Google. Het is een zogenaamd PPC-systeem (pay per click), wat wil zeggen dat je betaalt voor elke keer dat er op één van je advertenties wordt geklikt.

Als er niet wordt geklikt betaal je niks. Wordt er vaak geklikt, betaal je meer.

Mocht je wel eens aan de slag zijn gegaan met AdWords, dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat er geen vast bedrag is wat je per klik betaalt. Het is zelfs zo dat je van te voren niet precies weet wat je uiteindelijk voor elke klik betaalt.

Daarnaast merk je dat je advertenties niet altijd worden weergegeven. En als ze worden weergeven, is dat niet altijd op dezelfde plek.

Het systeem wat de posities bepaald waarop advertenties worden weergegeven, wordt door Google zelf ‘de advertentieveiling’ genoemd. In dit artikel ga ik je proberen wat inzicht te geven in hoe deze veiling werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw advertenties ook hoge posities innemen.

De kwaliteitsscore

Elke keer dat er een zoekopdracht wordt gedaan in Google, wordt er gekeken naar welke advertenties geplaatst gaan worden. Hiervoor gaat Google alle advertenties af en wordt voor elke advertentie een bepaalde score bepaald. Dit wordt de kwaliteitsscore genoemd.

In feite kunnen we zeggen dat de kwaliteitsscore als volgt wordt berekend:
Kwaliteitsscore = relevantie x maximale CPC-bod

Relevantie van een advertentie

Vaak denken adverteerders op AdWords dat het maximale bedrag dat ze voor een klik willen betalen, voor 100% bepalend is voor de positie van hun advertenties. Dit is zeker niet zo. Google kijkt ook naar de relevantie van de advertenties.

Maar wat wordt nu bedoeld met de relevantie van een advertentie? Het gaat om de relevantie van een advertentie ten opzichte van de zoekwoorden waarvoor je de advertenties laat weergeven. Mochten hier grote verschillen tussen zitten, kan het zijn dat je een zeer laag rendement haalt uit je AdWords campagnes.

Zorg ervoor dat de advertenties die je maakt, aansluiten op de zoekwoorden waarop je de advertenties target. Daarnaast heeft het een positieve invloed wanneer je website waar je bezoekers op wilt trekken, ook relevant is aan de advertenties die je gebruikt.

Het maximum CPC-bod

Het tweede deel dat de kwaliteitsscore van een advertentie bepaald, is het maximum CPC-
bod dat je hebt ingesteld. Dit is het bedrag dat je maximaal voor één klik op een advertentie wilt betalen. Hoe hoger dit bedrag, hoe vaker je advertenties dus zullen worden weergegeven.

Doordat de relevantie meespeelt, wil het dus niet zeggen dat een hoog maximaal CPC-bod zorgt voor hoge posities. Nadat Google voor elke advertentie de kwaliteitsscore heeft bepaald, worden de advertenties weergegeven.

Advertenties met de hoogste kwaliteitsscore komen bovenaan.

3 Tips voor een hogere kwaliteitsscore

Hieronder vind je nog enkele tips om de kwaliteitsscore voor jouw advertenties te verhogen:

  • Laat de landing page aansluiten op de advertenties – Deze tip heeft ook te maken met relevantie. Zorg ervoor de de zoekwoorden die je bijvoorbeeld voor SEO gebruikt, ook in je advertenties en op de landing page terugkomen.
  • Zoekwoorden opsplitsen in meerdere advertentiegroepen – Als je advertenties
    wilt maken voor meerdere zoekwoorden, zet deze dan in AdWords in verschillende advertentiegroepen. Dit zorgt ervoor dat slechtpresterende advertenties de kwaliteitsscore van goed presterende advertenties niet omlaag haalt.
  • Relevante zoekwoorden gebruiken – Per advertentie kun je in AdWords zoekwoorden opgeven waarvoor je de advertenties wilt laten weergeven. Zorg dat ook deze zoekwoorden aansluiten op zowel de inhoud van de advertentie, als de inhoud van de landing page.

0 reacties op “Hoe Werkt de AdWords Advertentieveiling?

Plaats een reactie

*