Geef je link een naam

Geef je link een naam

links met de juiste tekst

Het blijkt steeds weer lastig te zijn om aan een link een goede naam te geven. Er zijn nog
steeds mensen die denken dat het voor hun bezoekers een hele uitdaging is om te klikken op een
link met als tekst ‘klik hier‘.
Daarom in dit artikel een korte handleiding in het maken van
teksten voor links.

De principes

Vanuit de principes van webstandaarden is het belangrijk om je links de juiste tekst mee te geven.
Het lijkt vaak niet meer dan logisch voor gebruikers zonder een handicap om links de tekst mee te
geven als ‘lees verder‘, of ‘klik hier‘.
Wanneer je dan een stuk of tien van deze links op je site hebt
staan wordt het voor een bezoeker die een scherm-lezer gebruikt moeilijk te onderscheiden met welke
link hij of zij verder moet gaan. Vermijd dus een lijst met zulke linkteksten. Maar ook voor je zoekmachine
optimalisatie is een goede tekst binnen je link handig, omdat dit door een zoekmachine wordt gezien als
meer waardevolle content. Het leidt namelijk ergens naar toe.

Hoe maak je een goede tekst voor je link dan wel?

Laat in ieder geval de tekst verband houden met de tekst die er omheen staat. Daarnaast ook met de
tekst waar het naar toe leidt.
Ook moet de tekst duidelijk maken wat de gebruiker te wachten staat. Teksten als
klik hier als je durft‘,
of ‘Dit is grappig‘, moeten bij je stijl van website passen
maar zijn het beste te vermijden.
Hou je teksten kort. Gebruik liever ‘producten‘, dan
ontdek alles over onze producten‘. Maar zorg hier
dat je ook weer concreet bent, ‘producten‘ als tekst is goed,
stofzuigers‘ is beter, als het tenminste
daarover gaat.

Tenslotte

Probeer niet iets nieuws te bedenken voor zaken die gewoon duidelijk zijn.
contact‘ is prima en daar
hoef je geen alternatief voor te bedenken. Wees wat dat betreft maar voorspelbaar.

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *