| Schrijver |
Bericht |
Forumbezoeker Forum Lid
551 posts |
# Geplaatst: 5 Feb 2010 23:39 · Aangepast door: Forumbezoeker
Ik had een vraagje over het sneller maken van je website, want we willen natuurlijk allemaal de websites zo snel mogelijk hebben. Nu heb je hier allerlei tools voor die je heel leuk vertellen hoe het allemaal sneller moet.
Ten eerst moet je natuurlijk zorgen dat je afbeeldingen, die je eventueel voor het design gebruikt, maar ook voor de sier, zo klein mogelijk zijn, dit is natuurlijk logisch.
Wat ik ook vaak tegen kom is dat je het aantal http request zo laag mogelijk moet houden, zo wordt er geadviseerd javascript bestanden en css bestanden samen te voegen in één javascript en één css bestand. Ook kun je het dan nog 'minifyen'.
Nou gebruik ik zelf een aantal css bestanden, en om die nou allemaal bij elkaar te 'pleuren' in één css bestand vind ik minder, dat wordt zo onoverzichtelijk. Nu zag ik gisteren bij een site een andere constructie, die laadde één stylesheet in de head, en het enige dat er in die stylesheet stond was een aantal keer @import url, om een stuk of 6 stylesheets te importeren. Ik vroeg me af, is dit dan ook sneller? Of maakt dit geen steek uit.
En over dat samenvoegen van Javascript bestanden, ik heb het eenmaal geprobeerd met zo'n tool die zowel minifyt als samenvoegt > geen enkel javascript reageerde nog normaal.
Ook kom ik een aantal keer tegen dat je headers aan je bestanden moet toevoegen met wanneer ze moeten verlopen of iets dergelijks, dit begrijp ik niet helemaal.
Kortom eigenlijk, wat zijn goede manieren/tips/must-do's om je website zo snel mogelijk te krijgen? En hoe kun je eigenlijk handig eventuele snelheidsverbetering testen?
|
| |
|
DNA Forum Lid
7709 posts |
# Geplaatst: 5 Feb 2010 23:52
Quoting: Forumbezoeker Ik vroeg me af, is dit dan ook sneller? Of maakt dit geen steek uit.
Met de huidige internet verbinding, maakt het echt geen reet uit. een grote css bestand bestaat soms 50-60kb? En dan heb je echt een groot css bestand. Dit merk je als gebruiker echt niet.
Quoting: Forumbezoeker zowel minifyt als samenvoegt
Is wel knap dat ie JS kan verkleinen. Tenzij die een nutteloos groot script kan herschrijven, moet het ook niks uitmaken.
Het is niet heel moeilijk om een snelle site te maken eigenlijk. Als je niet teveel java crap of zeer veel ajax elementen erin stopt. Of zeer grote plaatjes. Moet een normaal gemaakte site, gewoon snel zijn.
Een klein deel hiervan ligt natuurlijk ook aan de host.
|
egaTniv Forum Lid
3599 posts |
# Geplaatst: 5 Feb 2010 23:52
@minify, dit scheelt aanzienlijk veel voor grotere js/css files qua download, maar eens die zooi gedownload is zit dat in je cache en merk je geen verschil meer.
De leesbaarheid is natuurlijk weg, maar je houd natuurlijk altijd een "orginele" copy waarin zelfs je evt comments staan...
|
DNA Forum Lid
7709 posts |
# Geplaatst: 5 Feb 2010 23:55
Ik vraag mij dus af hoeveel het voor een gebruiker scheelt.
Met de huidige breedbandverbindingen en snellere browsers, moet je er niks van merken.
|
Forumbezoeker Forum Lid
551 posts |
# Geplaatst: 6 Feb 2010 00:07
Zoals het hier ( http://code.google.com/p/minify/ ) uitgelegd wordt, scheelt het toch inderdaad aanzienlijk. Maar ik weet dus ook niet waar je zulke snelheden, zoals je daar ziet, kunt testen.
|
DNA Forum Lid
7709 posts |
# Geplaatst: 6 Feb 2010 00:13 · Aangepast door: DNA
met bijvoorbeeld firebug.
http://developer.yahoo.com/performance/index.html#rules
dit lezen en je bent set.
|
egaTniv Forum Lid
3599 posts |
# Geplaatst: 6 Feb 2010 00:28 · Aangepast door: egaTniv
je kan ook gewoon in firebugs "net" panel zien hoe groot je pag is en hoelang de load duurde.
open firebug, klik op de net tab, refresh en je ziet hoe groot je pag is en hoelang de load duurde.
Dit zijn natuurlijk clientside tijden, voor je serversidescript tijden zul je zelf iets in je scripts moeten frotten.
|
Maarten64 Forum Lid
1386 posts |
# Geplaatst: 6 Feb 2010 21:55
YSlow kunt je inderdaad gebruiken voor frontend output te optimaliseren..
Verder is het belangrijk dat wanneer je een grote database hebt je deze op een snelle server zet, met snelle harde schijven. Files kunnen eventueel gerust op een 'langzamere' server.
|
Forumbezoeker Forum Lid
551 posts |
# Geplaatst: 7 Feb 2010 15:57
YSlow heb ik nu inderdaad ook een paar keer geprobeerd, wat ik daar steeds bij tegen kom, is de opmerking dat er geen "Expires headers" en geen "entity tags (ETags)" gebruik. Ik kom er echter niet helemaal uit wat dit nou precies inhoudt, wat hier de voordelen van zijn, en hoe je dit toepast.
Zijn er hier mensen die dat wel gebruiken?
|