| Schrijver |
Bericht |
Joel Forum Lid
7 posts |
# Geplaatst: 10 Aug 2009 13:27 · Aangepast door: Joel
Hoi iedereen,
Ik ben bezig om een kunstportfolio website te maken voor iemand die al een site heeft maar ontevreden is over het ontwerp.
Het is een Joomla! site en die werkt opzich goed, alleen vond ik zelf dat het ontwerp / de indeling niet echt ideaal is voor een portfolio site. Ook dacht ik dat Joomla! meer geschikt is voor grotere complexere sites dan een portfolio site.
Ik heb zelf een aardig CMS gemaakt dat gemaakt is voor een portfolio site.
Dus in plaats van de standaard manier van pagina's wisselen, heb ik gekozen voor een AJAX site.
Het werkt op zich goed. Aleen ben ik nog al onervaren en pas 15 en ik twijfel eraan of het wel verstandig is om niet gewoon voor een standaard site te kiezen. Dit omdat ik eigenlijk bijna nooit sites zie die zo werken als mijne, puur met ajax.
De site bestaat eigenlijk maar uit 1 echte pagina, index.php. En als je geen javascript hebt kan je alleen het menu zien maar verder geen content(want dit word met javascript geladen).
Dus hij kan eigenlijk nooit goed in google komen. Maar op daar heb ik denk ik wel een ideetje voor, ik maak gewoon een sitemap die ik aan google geef(webmastertools). Daarin staan dan echte links die inplaats van met javascript met php worden ingeladen.
Hier de site zoals hij nu is: www.deborakunst.nl (niet door mij gemaakt)
Dus mijn vraag aan jullie is of jullie dezelfde mening hebben over de oorspronkelijke site als ik. En wat jullie denken van een nieuwe ajax site.\
|
| |
|
egaTniv Forum Lid
3599 posts |
# Geplaatst: 10 Aug 2009 19:26
Als je een website maakt MOET je beginnen met een versie die werkt zonder javascripts en flash en ...
Zodra ALLES functioneerd ga je pas klooien met allerlei eyeCandy zoals flash en javascript.
Je zet dan gewoon het al gemaakt spul tussen no script tags, zodat iemand met js, de html/php versie ziet, en verder overschrijf je gewoon het menu/content/whatever voor degene die wel js hebben.
Natuurlijk moet de site gevonden worden als men zoekt naar exposities/naam van artiest/namen van werken, dus een ajax/flash site kan best, als je het maar goed doet.
|
Joel Forum Lid
7 posts |
# Geplaatst: 10 Aug 2009 22:16 · Aangepast door: Joel
Bedankt voor je reactie,
Je hebt er denk ik wel gelijk in dat je eerst de basis moet bouwen en daarna pas de web 2.0 shit. Maar kijk ik heb nu all een aardig gedeelte, het ajax systeem werkt al(nog niet perfect), de cms is zo goed als af en de afbeeldingen worden ook al netjes
weergeven.
Aleen word dit de eerste site die ik maak die ook echt op een betaald domein gaat komen, en ik heb eigenlijk nog nooit een ajax portfolio gezien op internet. Dus ik vraag me gewoon af of het wel verstandig is. En of het praktisch wel goed kan gaan werken.
|
Erwin537 Moderator
3787 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 00:09
Zolang je alles afvangt voor mensen die geen javascript hebben (maar weinig mensen, maar neem aan dat je hier rekening mee wilt houden) maakt het in principe niets uit. Gewoon zorgen dat als iemand geen JS heeft, je site als normale website word weergegeven, waarbij je met elke klik naar een andere pagina gaat. Google linkt dan waarschijnlijk naar die pagina's, dus moet je ook weer checken op javascript, en dan ze naar de juiste ajax pagina, ofwel naar de juiste html pagina.
|
Joel Forum Lid
7 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 09:02
Oke, ik had ook al zoiets in mijn hoofd. Ik denk dat dat wel gaat lukken.
Maar over die oude site(die ik niet gemaakt heb). Zijn jullie het er mee eens dat de opbouw en de indeling van de site niet echt ideaal is voor een portfolio?
|
egaTniv Forum Lid
3599 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 11:28
Quoting: Joel en ik heb eigenlijk nog nooit een ajax portfolio gezien op internet
Ik wel :p
Deze werkt ook als je js uitzet ^^ (is dan wel iets minder mooi, maar werkt nog steeds goed)
Verder vind ik die bestaande PF opbouw niet echt fout, maar is niet echt mooi en niet web2, maar het is toch duidelijk wat daar de bedoeling van is?
|
Joel Forum Lid
7 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 12:01
Bedankt voor de link, hij gebruikt flash en ajax door elkaar zo te zien.
Maar wat vinden jullie nouw van die oude site?? www.deborakunst.nl
|
egaTniv Forum Lid
3599 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 12:04 · Aangepast door: egaTniv
Quoting: Joel Maar wat vinden jullie nouw van die oude site??
Dat heb ik al gezegd in mn vorige post.
@link, ja flash en ajax, ik wil nog wel eens zien hoe je die header zonder flash gaat maken :p
Het inladen van content gebeurd gewoon via prototype.
De "non js" versie is gewoon php+htaccess
|
Joel Forum Lid
7 posts |
# Geplaatst: 11 Aug 2009 14:16 · Aangepast door: Joel
Quoting: egaTniv @link, ja flash en ajax, ik wil nog wel eens zien hoe je die header zonder flash gaat maken :p
Hoe bedoel je?
Hij werkt nu met urls en met javascript!
Dus als je geen js hebt of je bent een bot dan krijg je normale links, en anders krijg je javascript ajax links.
|