HTML-site forum

· Forums · Reactie · Statistieken · Registreren · Zoeken · Regels · Tips · FAQ
HTML-site forum / Professioneel / Juiste prijs voor website?
Schrijver Bericht
nkin
Forum Lid

53 posts
# Geplaatst: 18 Nov 2009 17:20

Beste leden,

Ik heb een website gemaakt voor een eenmanszaak. Ik heb daarvoor 600 gevraagd en gekregen. Nou is mijn vraag, is deze prijs wel voldoende/terecht? En hoeveel zou ik eigenlijk moeten vragen? Zie specificaties

1. Ik heb alle design gedaan. Ook de lay-out. Uit het hoofd, zonder te kijken naar voorbeelden.
2. Ik heb 6 webpagina’s gemaakt inclusief bedankt.html
3. In de contactpagina heb ik een contactformulier + javascript voor verplichte velden. Het contactformulier heb ik gelinkt aan de bekende formmail. (Het javascript is overigens niet 100% van, ik heb het slechts aangepast aan de wensen)
4. Ik heb een CMS systeem voor elke pagina. Elke pagina kan worden aangepast, inclusief de footer tekst. Het CMS systeem is in PHP, ik heb een basis script gevonden op het net en vervolgens helemaal uitgewerkt zodat elke tekst op de website aangepast kan worden.
5. Ik heb een loginsysteem die ik heb gekoppeld aan de CMS
6. Ik heb 2 gastboek systemen, die bij volledig beheerbaar zijn in het CMS. Dus berichten kunnen worden aangepast of helemaal verwijderd.

Ik moet toegeven dat ik niet echt goed ben in PHP, maar ik kan het wel lezen en dingen aan toevoegen/bewerken en script aan elkaar koppen zodat ze werken. Maar ik kan niet uit mijn hoofd PHP’en, ik maak altijd gebruik van een boek of zoiets. En natuurlijk kant en klare stukjes code die ik dan invoeg in het PHP bestand. Dus alle systemen (login – cms- gastboek) die ik heb gebruikt zijn niet 100% van mij, maar ik heb een stukje code helemaal bewerkt naar smaak. En dat is ook veel werk.

(Een voorbeeld van het gastenboek: Ik heb een standaard gastenboek script gedownload. Vervolgens heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
1. Ik heb de lay-out veranderd
2. Ik heb het gekoppeld aan de CMS, zodat elke entry gewijzigd/verwijderd kan worden
3. Ik heb een anti-span script gedownload en aan toegevoegd
4. Ik heb een script met volgende en vorige knop gedownload en erin verwerkt, dit was echt een zware klus

Dit was slechts 1 gasten boek. )

Tijdens het maken van de website had ik het gevoel dat ik te weinig heb gevraagd, ik had het gevoel dat ik het dubbele had moeten vragen. Klopt dit, of is die 600 euro wel goed.

Ps: ik ben niet professioneel bezig, maar ik kan het aardig.

Pps: Om bepaalde redenen kan ik de url van de website niet geven.

DNA
Forum Lid

7709 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 03:06

De prijs is gewoon wat je zelf goed vind. Als jij vind dat een website 400 waard is, vraag je 400. Sommigen vragen 2500 euro.

Niemand kan ooit beoordelen of een website iets waard is. Er bestaan geen richtlijnen qua prijs.

Pirandello
Forum Lid

172 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 10:48

De prijs die ik daarvoor zou rekenen is het 4-voudige! Maar ik werk dan ook al geruime tijd als zelfstandig ondernemer. Ik besteed veel tijd aan het ontwerp en de technische uitwerking moet ook goed zijn. Klanten zijn dan ook bereid om meer te betalen voor de kwaliteit die je levert. Ik ga uit van een vast uurtarief, maar de prijs die ik reken voor websites begint vanaf 1500,- voor een eenvoudige website tot enkele duizenden euro's voor complexere websites. En dat zijn ook gewone marktconforme tarieven, die de meeste professionele bureaus hanteren.

Maar ja, je hebt ook altijd klanten die menen dat een website maar enkele tientjes hoeft te kosten en die laten dan een neefje of scholier wat in elkaar knutselen. Ik vind dat je jezelf dan als bedrijf niet serieus neemt. Maar er ontstaat natuurlijk ook veel onduidelijkheid bij klanten, doordat ze zulke uiteenlopende tarieven te horen krijgen. Als ze bij de één horen dat een website maar een paar honderd euro kost en bij de ander dat het 2000 euro is, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Ik lever dan liever kwaliteit en daar hoort gewoon een bepaald prijskaartje bij. Klanten die dat niet inzien die kunnen beter ergens anders aankloppen.

DNA
Forum Lid

7709 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 13:17 · Aangepast door: DNA

helemaal niet mee eens.

hogere prijs != meer kwaliteit.
Dat is echt een grote fout die veel mensen maken. En dat geldt bij alles op de wereld.
Een hoge prijs betekend voor veel mensen gelijk dat het beter is.

Ik kan een website voor 1200 afleveren die vaak meer kwaliteit biedt dan webdesign bureaus die voor het dubbele tot 4 dubbele maken. En ja, heb het zelf al 3x meegemaakt.

Maarten64
Forum Lid

1386 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 13:19

Quoting: DNA

helemaal niet mee eens.

Ik kan een website voor 1200 afleveren die vaak meer kwaliteit biedt dan webdesign bureaus die voor het dubbele tot 4 dubbele maken. En ja, heb het zelf al 3x meegemaakt.

100% mee eens... wij leveren hier ook websites van 1500-2000 euro die vaak 10keer beter zijn dan de grote jongens die voor hetzelfde 6000+ rekenen.

Pirandello
Forum Lid

172 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 13:36

Quoting: DNA

Dat is echt een grote fout die veel mensen maken.

Dan begrijp je mij totaal verkeerd. Ik zeg niet dat een hogere prijs automatisch ook een hogere kwaliteit betekent, maar wel dat je voor een website van een hogere kwaliteit (goede techniek, mooi ontwerp) een hogere prijs mag rekenen. Dat is dus het omgekeerde van wat jij beschrijft. Er zijn hier zeker een aantal goede webdesigners op dit forum, die goede kwaliteit leveren. Maar daarvan zijn er ook die soms nog teveel 'studentenprijsjes' rekenen. Als je een goede website levert, waarom zou je daar dan bijv. maar 200 euro voor vragen?

DNA
Forum Lid

7709 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 13:44 · Aangepast door: DNA

ok, snap je.

200 euro is idd weinig. Maar...je vergeet dat wanneer jij als eenmansbedrijf voor een website 2000 euro vraagt, er veel bedrijven toch naar een groter bedrijf gaan. Die bieden websites voor dezelfde prijs.

Wat veel beginnende bedrijven dus doen is onder de marktprijs zitten voor een website dus minstens het 3 dubbele waard is. Zo om in het begin klanten te trekken en een portfolio op te bouwen. Daarna kan je elke jaar de prijs verhogen.

Heb nu zelf al paar sites gemaakt, die wanneer je het bij een groot bedrijf laat doen zeker 4 tot 5 keer zoveel kost. Maar ja, als je dat vraagt, zijn ze al snel weg. Eerst portfolio opbouwen, dan hogere prijzen vragen.

Denk dat in het begin 600 - 1200 euro een redelijke prijs is. En ik geef ze toch altijd al een CMS erbij, dus voor mij kost het niks extra's.
Voor mij makkelijker en voor de klant makkelijker.

DMWeijers
Moderator

2088 posts
# Geplaatst: 19 Nov 2009 19:02

Daarom vind ik een uurprijs zo handig. Als je even wat onderzoek doet, vind je al snel je uurtarief uit (houd ook rekening met je maandelijkse kosten etc).
Vervolgens geef je gewoon een rekening van het aantal uren dat je eraan gewerkt hebt.

Ik ben het met Pirandello eens, voor een goede kwaliteitwebsite mag best wat geld neergelegd worden, helaas ben ik het ook eens met DNA, dat kwaliteit niet altijd gepaard gaat met een hogere prijs.

nkin
Forum Lid

53 posts
# Geplaatst: 20 Nov 2009 16:48

Het is niet makkelijk. Ik vraag de volgende keer gewoon een redelijk prijs.

Reactie

Tekst vet maken  Tekst cursief maken  Tekst onderstrepen  Afbeelding invoegen  Insert YouTube video  Link invoegen  html code invoeren  css code invoeren  php code invoeren   javascript code invoeren  Uitschakelen *Wat is dat?

» Naam  » Wachtwoord 
 Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Dit forum is gebaseerd op miniBB © 2001-2010

cursus html

Sponsor: BlueYellow

Sitemap