HTML-site forum

· Forums · Statistieken · Registreren · Zoeken · Regels · Tips · FAQ
HTML-site forum / Nieuws / Document Type Definition
Schrijver Bericht
admin
Administrator

3546 posts
# Geplaatst: 10 Apr 2005 21:03 · Aangepast door: admin

Wanneer je het hebt over een DTD, Document Type Definition (DocumentType defenitie), dan heb je het in wezen over de bouwtekening waarin XHTML staat beschreven. In dit artikel willen we ingaan op de drie verschillende definities die er bestaan voor XHTML; Transitional, strict en frameset.
Lees verder >>

Cepheus
Forum Lid

1025 posts
# Geplaatst: 10 Apr 2005 21:22

Erg handig artikel, een van de voordelen is dat alle browsers met deze DTD's in "Standards Mode" gaan en zich dus (meer) houden aan de specificaties van het W3C.

Een hele kleine opmerking:

Met deze versie blijft je website compatibel met oudere browsers.

Volgens mij is Strict even compatibel met oudere browsers als Transitional. Transitional is er voor bedoelt om de omschakeling van HTML 4 naar XHTML makkelijker te maken door afgekeurde tags nog toe te laten.

admin
Administrator

3546 posts
# Geplaatst: 10 Apr 2005 22:06

Er is nog een hele kleine groep gebruikers die werkt met browsers waarbij stylesheets niet herkend worden.

ReneV
Forum Lid

2108 posts
# Geplaatst: 10 Apr 2005 22:18

Zou dit nu de toekomst worden?

Want je ziet toch nog veel sites die worden ontworpen of onderhouden door webdesign bedrijven die werken met html 4.

M.vr.gr. ReneV.

Cepheus
Forum Lid

1025 posts
# Geplaatst: 10 Apr 2005 23:11 · Aangepast door: Cepheus

@Admin

IE4 heeft al CSS ondersteuning, ik denk dat UA's die zo'n slechte ondersteuning hebben bijna alleen text-browsers en PDA's ed zijn. Deze zullen ook weinig hebben aan HTML opmaak-tags.

@ReneV

Ik denk dat XHTML zeker de toekomst is. Het is een herformulering van HTML in XML. XML is een stuk strikter als SGML (HTML) en is daarom voor UA's makkelijker te parsen.

Een ander groot voordeel is dat XHTML alleen bedoelt is om de inhoud te benoemen en niet de presentatie. Opmaak en inhoud scheiden heeft veel voordelen. Onder andere voor text-browsers en nieuwe opkomende UA's zoals PDA's en WAP.

Daarnaast kan je voor XHTML pagina's XML voor de back-end gebruiken en op die manier dezelfde inhoud met behulp van XSLT in verschillende formaten (XHTML, RSS, WML) naar de client sturen.

Je ziet inderdaad nog sites van webdesign bedrijven die in HTML 4 zijn. Er zijn mensen die geen XHTML gebruiken omdat veel van de voordelen van XHTML niet van toepassing zijn als XHTML met het mime-type text/html wordt verzonden. Het goede mime-type is application/xhtml+xml maar IE ondersteund dit niet.

Ik gebruik dan meestal een PHP script dat browsers die geen application/xhtml+xml accepteren een HTML bestand stuurt.

Meer info: Sending XHTML as text/html Considered Harmful
Script: Serving up XHTML with the correct MIME type

Het kan natuurlijk ook zo'n webdesign-buro zijn dat nog met Dreamweaver werkt zijn.

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

Dit forum is gebaseerd op miniBB © 2001-2010

Sponsor: BlueYellow

Sitemap