Flash voor beginners

Flash voor beginners

adobe flash
In deze tutorial willen we de beginnende flasher de basis uitleggen van flash.
Het eindproduct van een .fla is een .swf, de .swf is wat we dus gebruiken om op het internet te plaatsen,
de .fla is het orginele werkbestand. De .fla is dus alleen voor de maker van de Flashapplicatie.
Een .swf kan niet veranderd worden, daarvoor heb je dus de .fla weer nodig.

Vector en raster

Flash is vector based, het vector formaat is het tegenovergestelde van het raster formaat.
Het vector formaat heeft als grootste voordelen dat het flexibeler is dan raster.
Je kan een vector image ‘tig’ keer vergroten/verkleinen en vervormen, zonder dat de kwaliteit
achteruitgaat of er rare distortie zichtbaar word.
Een en ander probeer ik hieronder te illustreren in een swf.

Ga met je muis langzaam van links naar rechts in de sfw en zie de verschillen tussen vector en
raster formaat

Enable javascript of update je flashplayer

Bestanden importeren

Flash kan natuurlijk ook gewoon verschillende bestandsformaten importeren, zoals .psd’s
.png’s .gif’s etc. Je kan dus, als je met het vector formaat niet het juiste resultaat kan maken,
gewoon je photoshop bestanden inporteren.
Naast de toch zeer uitgebreide grafische kant van flash, kan je met flash ook scripten.
Je kan dus door middel van bepaalde codes, je images dingen laten doen
(zie bijv het voorbeeld hierboven).

Scripten

Het scripten in flash gebeurd via action script (op dit moment is actionscript 3 de nieuwste versie).
Actionscript is net als javascript gebasseerd op ECMAscript.
Actionscript was oorspronkelijk ontworpen om afbeeldingen in flash te animeren,
latere versies maken het mogelijk om games te maken en ‘rich internet applicaties’ met streaming media.
Aangezien dit maar een inleiding is tot wat Flash eigenlijk is gaan we niet verder in op codes.

GUI, Graphical user interface

De interface van flash is voor de nieuwkomer mischien best indrukwekkend en ingewikkeld,
maar je hoeft niet bang te zijn, want je kunt de hele layout naar eigen wensen aanpassen,
je zult lang niet alle schermen nodig hebben en die kun je dus gewoon uit beeld halen.
Hetgeen waar het in flash omgaat is het werkblad en de timeline.

De tijdlijn

De tijdlijn is eigenlijk een soort filmstrip zoals een echte film waarbij elke frame in de tijdlijn ook
een frame is zoals in een filmstrip.
De pointer (de rode "aanwijzer") kan je vergelijken met de lens,
waneer de pointer op een frame staat, word ook die frame getoond in de .swf.

De tijdlijn is echter een beetje ingewikkelder dan "alleen maar een filmstrip",
je kan namelijk op één frame ook een movie zetten.
Om mijn bovenstaande zin te begrijpen, moeten we weten wat movieclips zijn.

Movieclip

Een movieclip is een object in flash met zijn eigen tijdlijn, deze movieclips worden op
dezelfde manier getekend als op het gewone werkblad.
Nieuwe movieclips kan je aanmaken door (ctrl+f8) te klikken, of via de menubalk insert/new symbol.

De library

Alle objecten die je aanmaakt in flash, komen in de library,
de library is gewoon een soort kast waarin je elk object kan terugvinden en eruitslepen om overal
waar je wilt te (her)gebruiken.
De library vind je door f11 te klikken.
Om maar niet op de feiten vooruit te lopen is het handig als we weten hoe we met de tijdlijn
moeten omgaan.
Ten eerste kan je het vergelijken met een filmstrip, máár
flash (in tegenstelling tot de normale filmframe) kent verschillende soorten frames.
De afbeelding hieronder toont de verschillende frames, het is niet erg als je er nog niets van
begrijpt, want door enkele tutorials te volgen heb je ze héél snel onder de knie.
verschillende soorten frames

De motion– en shapetween zijn frames waarbij
flash het denkwerk voor jouw doet, via tweens kan je een begin en eind positie/vorm/kleur opgeven
voor je object, tijdens het afspelen van je movie laat flash je object zelf veranderen in een
soepele manier van a naar b.

De keyFrames zijn altijd maar één blokje breed,
je kan er zoveel naast elkaar zetten als je wilt, dit is zeg maar de filmstrip.
De frames (die lange die je in de image ziet), daarop zet je objecten die continue in beeld moeten
zijn.
Een (key) frame waar actionscript aan toegevoegd is, herken je aan het a
teken (action…)

Lagen

De laagvolgorde is belangrijk, elke laag kan je beschouwen als een transparant vel
papier waarop je iets hebt getekend, de hoogste laag zal dan ook als hoogste te zien zijn in een .swf.
In de swf hieronder zie je ongeveer wat de opbouw kan zijn.

Enable javascript of update je flashplayer

Je ziet dat ik 3 lagen heb gebruikt
het vogeltje
de bal
de achtergrond

De achtergrond veranderde niet, dus kon ik die nonstop in beeld laten staan met een lange frame.
De bal liet ik rollen door telkens de volgende “key frame” net iets anders te maken.
Het vogeltje was een movieclip die ik had gemaakt, die movieclip tonen we contineu
via die "lange" frame.

tenslotte

Tot zover deze inleiding, nu je de basis iets beter snapt (hoop ik toch) ben je
misschien geintereseerd in een volgende stap in flash.
Op mijn site vind je ook verschillende
flash tutorials, zowel voor de beginner
als voor de meer gevorderde flasher.

Voor de beginnende flasher is de
motiontween tutorial
wel een aanrader.
Daarna ben je waarschijnlijk ook wel geintereseerd in simpele
buttons, hierbij leer je ook al
een beetje met actionscript werken.
En daarna tijd voor wat serieusere actionscripting, hiervan kan ik geen voorbeeld geven,
want dat is véél te uitgebreid, maar geloof me, er is zéér weinig
wat je niet met flash kan maken.
Als je wilt kan je flash zelfs laten
communiceren met php en mySql
.
Ook voor audio en video
draait flash zijn hand niet om.
Dit zijn maar linkjes die aantonen dat flash meer is dan alleen een programma om
geanimeerde plaatjes mee te maken.
Er is gewoon geen "basis guide " voor actionscript, maar een kleine
inleiding voor het jumpen van en naar bepaalde frames via script kan
je hier
vinden.

Hoplijk ben je iets wijzer geworden aan de hand van deze inleiding,
bij vragen kan je natuurlijk altijd op de daarvoor bestemde
fora terecht,
en natuurlijk op mijn
site visit vintagesworld.be

regards vinTage

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *