Eend ~ maakt internet menselijk

Eend ~ maakt internet menselijk

Een naam kiezen voor een website van een groep mensen die websites bouwen is niet gemakkelijk. In de tijd dat iedere webdesignbedrijf zich inter-dit, cyber-dat of e-huppelepup noemde, lag het voor sommigen voor de hand om een andere naam te kiezen. De mensen achter ‘eend‘ bedachten een makkelijk te onthouden naam en kwamen er gelukkig ook nooit meer van af.

Marrije Schaake, Ivo de Boer en Robert Jan Verkade zijn de drie mensen achter dit bedrijf dat ‘u helpt bij het ontwerpen en bouwen van een menselijke website’, aldus de website. Deze drie mensen vormen nog steeds het kernteam, die zich, volgens Robert Jan Verkade, veel met elkaar bemoeien, maar waarin de taken toch ook heel duidelijk zijn verdeeld. “De eerste lijn is het klantcontact, de offerte en de planning van het geheel. Als dit goed zit loopt de rest vanzelf. En de rest zijn de vervolgstappen… informatie-architectuur, grafisch-/interactieontwerp en de content met bijbehorende code”, aldus de front-end vakman van eend.

“Voor ieder budget is een opdrachtgever te vinden…” Het fenomeen dat de gemoederen de laatste tijd nogal eens bezighoudt, namelijk de lage prijzen waarmee een aantal webdesigners zich op de markt storten, laat Robert Jan gemakkelijk aan zich voorbij gaan. “Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Voor ieder budget is een opdrachtgever te vinden en de bedrijven die onder de marktprijs hun werk verrichten zullen daar een reden voor hebben. Wat voor de ��n een belachelijk uurtarief is hoeft dat voor de ander niet te zijn. Ik kan er niets tegen doen en maak me er dan ook niet druk over.” zegt hij.

De richtlijnen van W3C beschouwt Robert Jan als een handige set gereedschappen voor een netjes gecodeerde site. Zo’n site is dan makkelijker overdraagbaar naar andere ontwikkelaars en zal sneller voor iedere browser een bruikbaar product opleveren. De voordelen voor de webbouwer en de opdrachtgever zijn aanwezig, maar aan de andere kant hoef je er niet te rigide en/of theoretisch mee om gaan. “Als de site geen relevante content heeft of een navigatie-structuur die niemand begrijpt, dan blijft het verloren moeite. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je de site voor andere mensen maakt, en dat deze mensen de site kunnen gebruiken.” Bij een goede website komt dus veel meer kijken dan de richtlijnen van het W3C.

“Gedurende het hele proces houden we in de gaten dat de site door mensen gebruikt moet gaan worden…”Nu even naar het bouwen van een website zelf. Dat je als bedrijf moet hebben nagedacht over hoe je te werk gaat is een gegeven. Hoe dat bij eend gaat? “We voeren uitgebreide gesprekken met onze opdrachtgever, we vragen ze de oren van het hoofd en gaan als we genoeg weten aan de slag (en blijven ze daarna nog steeds de oren van het hoofd vragen). We bedenken eerst wie de site zou gaan gebruiken, voor wie de site geschikt moet zijn en wat de persoon in kwestie er moet kunnen vinden. Dan krijg je snel inzicht in de belangen van de opdrachtgever en de belangen van de bezoeker. Deze twee proberen we zo goed mogelijk samen te voegen. Dan brengen we de site in kaart, zodat er een blauwdruk komt te liggen van de site. Meestal wordt op dat moment ook voor de opdrachtgever duidelijk waarom we zo veel hebben gevraagd in het begin.” vertelt Robert Jan: Vervolgens maken we flow-charts zodat we weten hoe de interactie van de bezoeker met de site zal zijn. Daarna gaan we aan de slag met het maken van het beeld. Als dit allemaal in goede aarde valt bij de opdrachtgever dan worden de HTML, de CSS en de scripts geschreven. En indien nodig wordt het aan de backend-partij gegeven die het aan een CMS koppelt.”

Maar het gaat volgens hem uiteindelijk vooral om de bezoeker; “Gedurende het hele proces houden we in de gaten dat de site door mensen gebruikt moet gaan worden en dat deze mensen het succes van de site bepalen. We doen altijd een poging om zo veel mogelijk de bezoeker op de voorgrond te zetten. Wat goed is voor de bezoeker is uiteindelijk goed voor de opdrachtgever. Maar het vergt soms wel extra inzet om de klant hiervan te overtuigen.” “Er is nog een hoop werk aan de winkel, de vooruitzichten zijn echter zeer gunstig…” Uiteindelijk ligt er als het goed is een goede website. Die moet volgens Robert Jan aansluiten op het verwachtingspatroon van de bezoeker. Het moet de bezoeker helpen zijn of haar doel te bereiken en soms moet het aangenaam kunnen verassen.

Tenslotte ziet hij de toekomst positief in, al is een voorspelling als deze “net zo veel waard als de weersverwachting van het weer over 3 maanden gedaan door Erwin Krol”. “Er is nog een hoop werk aan de winkel, de vooruitzichten zijn echter zeer gunstig. Volgens mij zijn steeds meer mensen er van doordrongen dat alle inspanningen uiteindelijk gedaan worden om ander mensen een plezier te doen. Om websites en applicaties makkelijker en beter begrijpbaar te maken, en daar zit de grote winst.”

Handige links:

eend.nl
naarvoren.nl
struikelblok.nl

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *