Doel bepalen is succes hebben

Doel bepalen is succes hebben

Een belangrijk onderdeel voor een webmaster is het bepalen van een doel voor je website. Wat wil je bereiken met het schrijven van je artikelen? Waar doe je het voor? Waar wil je staan over een maand of een half jaar. Wanneer je dat duidelijk hebt kun je veel beter bepalen wat je wilt en hoe je dat wil bereiken. Vervolgens levert dat succes op (en dus ook bezoekers).

Waar doe je het voor
Bepaal in eerste instantie voor jezelf waar je een website voor maakt. Doe je het voor jezelf? Geeft het je plezier, wil je ook wat kwijt? Dat soort zaken je afvragen en antwoorden hierop formuleren kan heel verhelderend werken. Zo ben ik deze website ooit gestart om aan leerlingen op een school uitleg te geven over HTML. Dat was de reden dat ik de website maakte en dat had direct invloed op de manier waarop ik teksten schreef.
Wie is je doelgroep
Mijn doelgroep was in het begin heel duidelijk, was later wat vager, maar inmiddels is het weer heel helder waar ik voor schrijf. Wanneer je dat in je hoofd hebt wanneer je met je website bezig bent, dan weet je meteen hoe de site er uit moet zien (in grote lijnen) en hoe je schrijfstijl is. Je kunt namelijk een heel populaire stijl van schrijven hebben en een wat formelere stijl. De eerste is voor jongeren interessant, de tweede voor wat oudere bezoekers. Wanneer een bezoeker zich herkent in een stijl van schrijven, dan zal hij of zij langer blijven hangen dan wanneer dat niet het geval is.
Waar wil je staan over een half jaar?
Wanneer je over deze vraag gaat nadenken dan heeft dat consequenties. Wil je meer bezoekers hebben? Wil je geld verdienen met je site? Wil je bekend zijn bij het grootste gedeelte van je doelgroep? Wil je de grootste site in jouw onderwerp zijn? Als je op al deze vragen ja zegt, of op een of twee vragen, dan zul je flink aan de bak moeten. Je begrijpt dat je niet meer bezoekers trekt met een site die niet vaak wordt geupdate. Je gaat geen geld verdienen met een site als je niet actief aan de slag gaat met het plaatsen van advertenties op een goede manier. Je wordt nooit de grootste in je onderwerp als je eigenlijk niet voldoende van je onderwerp afweet. Lezen, handelen en doen zijn de sleutelwoorden wanneer je je doel hebt bepaald, maar het wordt wel gemakkelijker om te lezen, te handelen en te doen als je weet waarvoor je het doet.
Neem iemand in gedachten
Een handige tip kan zijn dat je iemand in je hoofd hebt voor wie je schrijft. Op deze manier maak je je schrijfwerk gerichter. Dat kan iemand zijn die je kent, of een fictief iemand. Zo zou ik me kunnen voorstellen dat ik voor deze site een jongen van een jaar of 17 in mijn hoofd heb die van internetten houdt en zich al een klein beetje verdiept heeft in het maken van websites. Kijk dan worden artikelen ineens concreet, dan weet ik waar ik het voor doe.
Heb jij al doelen bepaald, zo ja, laat het ons eens weten…

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *