10 tips om een webwinkel te bouwen en te beheren

10 tips om een webwinkel te bouwen en te beheren

Je hebt je webwinkel klaar, maar dat betekent niet dat de bezoekers direct binnenkomen. Daarvoor heb je wat meer nodig dan alleen een website. Je moet je bezoekers je producten laten zien, hen overtuigen om iets te kopen en ervoor zorgen dat ze terug blijven komen. De klant moet worden geworven door ze een bijzonder klantervaring mee te geven, waardoor ze terug komen en anderen vertellen over jouw webwinkel. Dit lijkt een hele uitdaging, maar dat valt reuze mee. Hierna hebben we de tien belangrijkste zaken op een rij gezet voor het bouwen en beheren van je webwinkel. Wanneer je deze volgt dan zul je de voordelen ervaren.

1. Organiseer je Catalogus rondom je product categoriën

Heel veel sites bieden een lange lijst met producten, of bieden een zoekfunctie waarachter alle producten verstopt zitten, waardoor ze moeilijk te vinden zijn. Beheer je producten door ze in een logische categorie en subcategorie te plaatsen. Ga daar niet te ver in. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste mensen ten hoogste 7 categorieën aankunnen. De bezoeker moet een product eenvoudig, zonder hulp kunnen vinden. Je producten moeten zijn voorzien van een scherpe kwaliteitsfoto, met korte gedetaileerde informatie. Wellicht voeg je nog een video toe, of foto’s vanuit verschillende hoeken (van boven, van opzij enz.). Daarbij ook nog de specificatie van het product.

2. Biedt meerdere betalingsopties aan.

Hou voor je bezoekers zoveel mogelijk opties beschikbaar om te kunnen betalen. Niet iedereen vind betalen per credit card prettig, of heeft er uberhaupt een. Credit card betaling, ideal, overboeking, acceptgiro of telefonisch betalen zijn een aantal mogelijkheden. Een telefoonnummer toevoegen om je klanten te kunnen laten bellen is eigenlijk een must. Het geeft de klant een extra gevoel van veiligheid dat ze altijd contact kunnen opnemen naar een echt persoon als er iets mis gaat in het proces.

3. Geef heldere vastomlijnde voorwaarden

Privacy
Maak je privacy beleid beschikbaar. Zet het op een prominente plaats en link het vanaf de indexpagina, de producten en de betalingspagina’s. Op deze manier krijgt en houdt de klant een zeker gevoel. Geef aan dat je emailadressen niet met anderen deelt en dat je het alleen voor nieuwsbrieven gebruikt. Zorg er verder voor dat de klant zich altijd weer kan uitschrijven als hij dat wil. Verkoop nooit persoonlijke gegevens van klanten tenzij je expliciet toestemming hebt gehad. Dit is namelijk een manier waardoor je je geloofwaardigheid snel kwijt bent.

Veiligheid
Als je plannen hebt om gevoelige informatie te vragen van je klanten, dan is het verstandig om een goed veiligheidssysteem de hebben, bijvoorbeeld SSL (Secure Socket Layer). Dit garandeert dat informatie van de klant niet in handen van kwaadaardige personen valt. Het geeft ook duidelijkheid aan de klant dat je als webwinkel je best doet om de veiligheid te waarborgen wanneer het om persoonlijke informatie gaat. Voorwaarden en bepalingen Schrijf duidelijk en prominent aanwezig alle voorwaarden die gelden tijdens en na de verkoop van je producten om verwarring te voorkomen. Internet is wereldwijd en je klant kan in principe uit ieder land komen. Verzendmogelijkheden en afhandelingsvoorwaarden moeten vooraf duidelijk zijn. Publiceer je retour mogelijkheden, bereikbaarheids tijden en de waarschijnlijke afleveringstijd. Verstuur altijd een bevestiging om je klant te bedanken, met een lijst van alle gekochte producten, prijzen en voorwaarden in een mailtje. Houd de klant op de hoogte van de orderstatus door email, of via een link naar de site.

4. Maak een nieuwsbrief rond je producten

Om nieuwe klanten te werven en oude aan het bestaan van je webwinkel te herinneren, moet je serieus overwegen om een nieuwsbrief te lanceren. Deze kun je regelmatig naar klanten en anderen versturen. Los van je geloofwaardigheid als serieuze speler om de markt, zorg je ook voor een stukje klantenbinding. Je kan er ook een stukje expertise in laten zien door regelmatig diepgravende artikelen te schrijven over de nieuwste trends binnen je vakgebied. Natuurlijk kun je ook beoordelingen schrijven over nieuwe producten. Hou wel in de gaten dat over het algemeen er na het verschijnen van een nieuwsbrief de bezoekersaantallen en als het goed is de verkoopaantallen omhoog gaan.

5. Laat klanten producten cadeau geven

Geef de mogelijkheid om klanten jouw producten cadeua te geven aan vrienden en geliefden. Dit doe je door inpakpapier als mogelijkheid toe te voegen of een persoonlijk bericht te versturen bij het product. Deze kleine zaken doen er toe, zeker als je concurrent dit niet aanbiedt.

6. Promoot je site zo vaak mogelijk

Goede marketing is een van de belangrijkste aspecten van een succesvolle website. De beste sites verdienen geen geld als er niet hordes mensen op af komen. Start akties en vertel iedere eventuele klant hierover. Je kan promoten door direct mail te gebruiken, in je nieuwsbrief kunnen akties staan en op flyers. Alle traditionele marketing technieken werken hier ook. Laat geen techniek achterwege.

7. Meet resultaten en reorganiseer

Meet nauwkeurig alle resultaten van iedere promotie. Noteer wat er werkt en wat niet. Experimenteer, studeer, doe aan fine tuning. Dit is de manier om te ontdekken hoe effectief je akties zijn. Je kunt ook een aantal buitenstaanders naar je site laten gaan en hen feedback laten geven op de sterke en zwakke punten van je website. Hoe meer kritiek ze geven hoe meer veranderingen je maakt en uiteindelijk zal het je ten goede komen en je klanten dus ook. Blijf veranderingen doorvoeren en test of het werkt of niet. Wat vandaag werkt is morgen weer achterhaald.

8. Maak een simpele en effectieve website

Er is een enorme concurrentie op het internet. Zorg voor een verschil ten opzichte van anderen door je fantasie te gebruiken. Een goed te onthouden naam kan hierbij het verschil maken. Maak een eenvoudige site met gestructureerde, semantische HTML in combinatie met CSS. Hiermee creëer je een eenduidige layout. Gebruik een gemakkelijk te lezen lettertype. Zorg dat je plaatjes wel mooi zijn, maar niet te groot. Ook al gebruiken meer en meer mensen een snelle verbinding, je wilt toch de bezoekers die langzaam surfen niet wegjagen? Flexibiliteit en gebruiksgemak zijn veel belangrijker dan flitsende applicaties en mooie Java Applets. Het gaat erom dat de bezoeker blijft kijken naar het product en niet zit te wachten tot een onnozele flashaplicatie is geladen met de kans dat hij verdwenen is. Houd de catalogus simpel, en geef op iedere pagina de mogelijkheid om terug te gaan naar Home, privacyregels en de voorwaarden.

9. Hou inloggen simpel

Hoe minder klikken om te bestellen hoe beter. Het registratieproces moet in zo min mogelijk stappen te zijn voltooiten. Geef alleen de belangrijkste velden weer als verplicht. Er zijn soms lange inlogprocedures waarbij je verplicht je doopnaam moet geven, je geboortedatum en je meisjesnaam, alleen maar om je te registreren voor een online taxi boekingsservice. Daar verdwijn je na de helft van het proces en ga je naar een ander bedrijf waar je alleen de belangrijkste zaken moet invullen.

10. Gebruik een betrouwbare hosting service

Gebruik een hostingservice die bekend staat als goed en betrouwbaar, die beschikbaar is voor support wanneer het jouw uitkomt, dus altijd. Webhosting wordt tegenwoordig heel goedkoop aangeboden, maar iets meer geld investeren en daar goede hosting voor terugkrijgen is vele malen beter. Wanneer een site traag laadt of even offline is dan ben je je bezoeker zo weer kwijt.

          Leuk als je dit artikel deelt:
Share

Eén gedachte over “10 tips om een webwinkel te bouwen en te beheren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *